Een dagje zeevissen

Als echte visliefhebber wilde ik altijd al eens mijn eigen vis vangen. In het verleden – toen de zijwieltjes net van mijn fiets waren – heb ik dat ook weleens geprobeerd met een bamboehengel en wat zelf buit gemaakte pieren. Ik kwam er al snel achter dat vissen niets voor mij is. Ik krijg al het gebrek wanneer er in een winkel 3 mensen voor mij staan in de rij bij de kassa, laat staan van het staren naar een bewegingsloze dobber. Totdat een goede vriend mij mee vroeg om te gaan zeevissen. Dit leek me wel wat. Met mannen onder elkaar de ruige Noordzee op om in alle vroegte een hengeltje uit te werpen en ’s avonds stinkend naar de vis weer huiswaarts te keren met een koelbox vol knetterverse vis!

Neeltje Jans

Met die gedachte ging ik afgelopen zaterdagochtend aan boord van de vissersboot ‘Neeltje Jans’ gelegen in de haven van het gelijknamige vroegere werkeiland ‘Neeltje Jans’. Het werd een dag om niet snel te vergeten…

Even snel een bakkie dubbele espresso naar binnen werken want half drie ’s nachts vertrekt de bus.

Een dagje zeevissen

Dik twee uur later komen we aan in de haven en lopen we richting de steiger waar ons verblijf voor de komende dag klaar ligt.

jh (4)

jh (5)

Wanneer iedereen aan boord is maken de schipper en zijn matrozen de boot klaar voor vertrek. Langzaam wordt iedereen wakker en even later wordt er volop gepraat en gelachen (toen nog wel). Het weer was prima en iedereen was vol goede zin. Ook ik was vrolijk gestemd en grapte dat ik zelf ook wel zo’n leuk klein vissersbootje wilde.

Toen was het moment daar. De boot kwam los van het vasteland en voer richting de sluis.

Nog een laatste blik achterom laat ons het Nederlandse wonder “de Deltawerken” van een hele ander kant zien. Wauw!

Wrakvissen

We gaan ‘wrakvissen’. Dat houdt in dat we met de boot boven een gezonken zeeschip gaan liggen. Dat wrak zit bomvol met vis, waardoor zelfs de meest onervaren visser wel iets aan zijn haak kan krijgen. Het enige nadeel van wrakvissen is dat het meestal een eind uit de kust plaats vind. In ons geval ligt het wrak 46 zeemijl (Een zeemijl is een lengtemaat die gelijk is aan precies 1852 meter) uit de kust. Omgerekend is dat ruim 85 kilometer oftewel 3 uur varen!

Ontbijt voor de vissen

Even beneden een kopje koffie gedaan, maar daar werd al snel merkbaar dat de zee ruiger werd. Snel dus weer richting dek waar het deinen iets minder voelbaar is.

jhg (4)

Een dagje zeevissen - door Johan Verweij

Op het dek aangekomen zagen we eerste ‘zeevisser’ al overboord hangen. “Om de vissen te voeren”, zo grapte de ervaren bemanning ons. Nadat de eerste zijn ontbijt over de reling had gegooid volgden er snel meer. Ik schat in totaal zo’n 15 tot 20 man. Gelukkig voor de meesten is de misselijkheid na een keer overgeven over en kun je daarna zonder problemen gaan vissen. Voor de overige minder fortuinlijke vissers staat er beneden een bedje klaar…

Na 3 uur varen kon ik dan eindelijk mijn eerste hengel werpen sinds 20 jaar.

Al snel had ik de smaak te pakken! Het geeft een enorme kick om een vis uit de zee te trekken en binnen een half uur had ik twee flinke kabeljauwen in mijn koelbox liggen.

Helaas was dat waarschijnlijk beginners geluk want daarna zijn er niet veel meer bijgekomen.

Stinkend maar voldaan

Tijdens de terugreis was er mogelijkheid je zelf gevangen visjes schoon te maken. Het is even een smerig werkje maar niet echt moeilijk. Je verwijdert eerst de ingewanden uit de buik van de vis en daarna snij je zijn kop eraf.

Na een lange en vermoeiende dag komen eindelijk de Deltawerken weer in zicht. Omstreeks 18:00 uur meren we weer aan in de haven om vervolgens te beginnen aan onze twee uur durende terugreis.

Vis fileren

Na een heerlijk nachtje slapen stond me de volgende dag nog een klusje te wachten. Namelijk het fileren van de kabeljauw. Ik had ongeveer twee kilo kabeljauw.
Een dagje zeevissen

Met een goed fileermes en wat, inmiddels, opgedane ervaring is dit goed te doen. Na het fileren hielden we 1 kilo mooie kabeljauwfilet over. Hier nog een filmpje die ik vond op internet over het fileren van vis.

Hoe we van mijn zelfgevangen kabeljauw o.a. de allerlekkerste zelfgebakken kibbeling ooit maakten kun je binnenkort natuurlijk zien en lezen op Keukenliefde!

K♥L ontdekt ..., Persoonlijk

Smaakt dit recept naar meer? Wist je dat we twee kookboeken hebben uitgebracht?

Inspiratie nodig voor het avondeten? In KOKEN MET KEUKENLIEFDE en KOKEN MET KEUKENLIEFDE FAMILIEGERECHTEN vind je 75 makkelijke én originele hoofdgerechten voor elke dag!