Pompoenhummus

Pompoenhummus

Sinds ik heb ervaren hoe eenvoudig en lekker het is om zelf hummus te maken, doe ik bijna niet anders meer. De kant-en-klare variant smaakt vaak toch minder goed.

Hier maakte ik een lekkere hummus op basis van geroosterde pompoen in plaats van kikkererwten. Da’s weer eens wat anders – en erg lekker bovendien!

Dit recept is voldoende voor een flinke kom vol hummus.

Ingrediënten

  • 1/2 flespompoen, of ca. 400 g kant-en-klaar gesneden pompoenblokjes uit de koeling
  • 1/2 tl chilivlokken
  • 1 tl korianderzaad, fijngestampt in de vijzel
  • 1 tl komijnpoeder
  • 2 tenen knoflook
  • Extra vierge olijfolie
  • Tahin (sesampasta)
  • 1 citroen
  • Paar takjes peterselie
  • Eventueel wat pompoenpitten voor garnering

Verder nodig
Keukenmachine

Bereiding
Verwarm de oven voor op 200 graden.

Was de pompoen en dep droog. Snijd het bovenste gedeelte van de pompoen in plakken, de rest van de pomp0en heb je niet nodig maar kun je bewaren om de hummus straks in te serveren, of bewaar hem voor een ander pompoenrecept. Snijd de pompoenplakken in middelgrote blokjes en spreid ze uit over een bakblik. Besprenkel met olijfolie en hussel om met de specerijen en knoflook (in de schil). Breng goed op smaak met zout en peper uit de molen. Rooster de pompoen circa 20 minuten in de oven, of totdat de pompoen zacht is. Haal uit de oven en laat afkoelen.

Druk de gepofte knoflook uit het velletje. Pureer de afgekoelde pompoen, gepofte knoflook, peterselie, kneep citroensap en een paar eetlepels tahin, in de keukenmachine tot een gladde, dikke puree.

Voeg net zoveel citroensap en tahin toe, totdat de hummus voor jou een lekkere smaakbalans heeft. Bestrooi de hummus met wat gedroogde pompoenpitten en druppel er nog wat extra vierge olijfolie overheen. Lekker met warme pitabroodjes, of geroosterde tortillawraps.

Pompoenhummus

Enjoy!

Speak Your Mind

*