Gezond ontbijten en bakken met havermout

Gezond ontbijten en bakken met havermout

Gezond en lekker gaat prima samen. Een goed voorbeeld hiervan is havermout. Dit graan is goed voor je lijf en je kan er allerlei lekkere dingen mee maken.

Benieuwd wat havermout zo gezond maakt? Puur Figuur heeft de 7 belangrijkste gezondheidsvoordelen voor je op een rij gezet:

1: Langzame koolhydraten

Havermout is een geweldige bron van koolhydraten. Maar liefst 66% van dit graan bestaat uit koolhydraten.

Is dat dan positief vraag je jezelf misschien af. Er wordt nogal veel negatief gesproken en geschreven over koolhydraten. Het verschil zit hem hierbij in het type koolhydraten. Snelle koolhydraten kan je beter niet te veel binnenkrijgen. Die zitten bijvoorbeeld in wit brood en suiker.

Langzame koolhydraten zijn juist een goede energiebron. En havermout bevat dus langzame koolhydraten. Hierbij komt de energie langzaamaan vrij. Het resultaat? Een stabiel energieniveau, zonder pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel.

2: Vezelrijk

Vezels zijn onmisbaar voor een gezond lichaam en vooral voor gezonde darmen. Dit komt onder andere doordat vezels voeding zijn voor de goede bacteriën in je darmen.

Havermout bevat een specifieke vezelsoort (beta-glucanen) die onder andere:

  • Voor meer goede bacteriën in je darmen kan zorgen.
  • Je LDL cholesterol kan verlagen.
  • Pieken in je bloedsuikerspiegel kan verminderen.

3: Slanke lijn

Wil je wat kilo’s kwijt? Dan is havermout een goed ontbijt. Het verzadigt namelijk goed. Daar spelen die beta-glucanen ook weer een rol bij. En als je goed verzadigd bent, is het natuurlijk veel makkelijker om dat koekje bij de koffie over te slaan.

Ook de stabielere bloedsuikerspiegel maakt het een stuk makkelijker om af te vallen. Zonder grote pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel heb je niet alleen minder trek, je lichaam komt ook makkelijker in de vetverbrandingsmodus.

4: Goede bron van eiwitten

Havermout is een goede bron van eiwitten. Zeker als je het vergelijkt met andere granen. Eiwitten zijn een belangrijke energiebron en onmisbaar als bouwstenen voor ons lichaam. We hebben ze nodig voor sterke spieren en botten. Ze helpen om haar, huid en nagels gezond te houden.

Daarnaast hebben ze nog een heleboel functies, die een stuk minder bekend zijn.

  • Alle enzymen in ons lichaam zijn eiwitten. Die heb je bijvoorbeeld nodig voor je spijsvertering.
  • De afweerstoffen van ons immuunsysteem zijn eiwitten.
  • Veel van onze hormonen zijn eiwitten. Bijvoorbeeld insuline.

5: Vitamines en mineralen

Havermout zit ook vol met vitamines en mineralen. Het scoort vooral goed qua:

  • Vitamine B1, B2, B6 en B11 (B11 wordt ook wel foliumzuur genoemd)
  • IJzer
  • Zink
  • Koper
  • Magnesium
  • Mangaan
  • Fosfor

Ook zitten er kleine hoeveelheden calcium, kalium, vitamine B3 en vitamine B6 in havermout.

6: Goed voor je bloeddruk

De mineralenbalans in je lichaam heeft een enorm effect op je bloeddruk. Havermout bevat verschillende mineralen die helpen om je bloeddruk gezond te houden. Met een gezonde bloeddruk is je risico op hart- en vaatziektes een stuk kleiner.

7: Glutenvrij

Glutenvrij hoeft zeker niet altijd te betekenen dat iets gezonder is. Het verschilt per persoon hoe je lichaam op gluten reageert. Er zijn best wat mensen gevoelig voor gluten. Vaak zonder het zelf te weten.

Wil of moet je glutenvrij eten? Dan is havermout een goede optie. Let wel op of er glutenvrij op de verpakking staat. Havermout bevat van zichzelf geen gluten, maar soms zitten er door kruisbesmetting toch gluten in. Bijvoorbeeld doordat het uit een fabriek komt waar ook tarwe verwerkt wordt.

Om te onthouden

Havermout is goed voor je omdat het…

  • Langzame koolhydraten bevat.
  • Een echte vezelbom is.
  • Kan helpen bij het afvallen.
  • Een goede bron van eiwitten is.
  • Verschillende vitamines en mineralen bevat.
  • Goed is voor je bloeddruk.

Recepten met havermout

Ook lekker en gezond eten met havermout? Bekijk hier havermout recepten om van te smullen.

Bronnen: Khawaja Muhammad Imran Bashir, Jae-Suk Choi, Int J Mol Sci, 2017. Jørgen Valeur, Nathalie G Puaschitz, Tore Midtvedt, Arnold Berstad, Clinical Trial, 2016. Candida J Rebello, Carol E O’Neil, Frank L Greenway, Nutr Rev, 2016. Mette Kristensen, Morten Georg Jensen, Appetite, 2011.

Bron uitgelichte foto: CanStockPhoto

Gezondheid

Smaakt dit recept naar meer? Wist je dat we twee kookboeken hebben uitgebracht?

Inspiratie nodig voor het avondeten? In KOKEN MET KEUKENLIEFDE en KOKEN MET KEUKENLIEFDE FAMILIEGERECHTEN vind je 75 makkelijke én originele hoofdgerechten voor elke dag!

Bestel ze hier

Geen reacties

Deel je liefde

Dit vind je misschien ook lekker

Bekijk alle recepten
Follow on Bloglovin