Is brood écht een dikmaker? Huisdiëtist Jonathan geeft uitleg.

Is brood écht een dikmaker? Huisdiëtist Jonathan geeft uitleg.

Ben je ook zo dol op brood maar voel je je schuldig wanneer je dit eet omdat je het gevoel hebt dat je er dik van wordt? Ik heb huisdiëtist Jonathan Klaassen gevraagd hier uitleg over te geven. Want hoe zit het met brood. Is brood een dikmaker? En hoe (on)gezond is brood eigenlijk? Je leest het in dit artikel.

Wat zit er in brood?

Nemen we brood onder de loep dan kun je spreken van een product met een hoge nutriëntdichtheid. Hiermee bedoel ik dat het brood – witbrood hier buitengelaten – vol zit met verschillende belangrijke voedingsstoffen. Algemeen kan je zeggen dat er in brood het volgende zit; goede koolhydraten (in de vorm van zetmeel), eiwitten en voedingsvezels. Ook zitten er brood B-vitamines en mineralen zoals jodium en ijzer. En hoewel je deze voedingsstoffen zeker uit andere producten kunt halen (brood is niet verplicht), krijg je zo wel makkelijk binnen.

Welk broodsoort is het beste?

Wil je brood waarin de meeste voedingsstoffen zitten dan is het antwoord vrij simpel; volkorenbrood is het antwoord. De graansoort van het brood maakt niet zoveel uit, als het maar volkoren is. Volkorenbrood bestaat namelijk uit meel waarbij de gehele meelkorrel is gebruikt en levert hierdoor de meeste voedingsstoffen. Vergelijk je volkorenbrood met wit maar ook bruinbrood dan krijg je meer vitamines, mineralen en voedingsvezels binnen. In het bijzonder zijn de voedingsvezels erg nuttig. Deze ‘rakkers’ zorgen voor een verzadigd gevoel, goede spijsvertering en verminderen het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker. Kortom, een voedingsstof die je voldoende binnen wilt krijgen.

Wanneer een brood volkoren is moet dit op de verpakking staan. Een bruinbrood is niet per definitie volkoren. Bij witbrood zijn de zemelen en kiemen volledig uit het meel gezeefd waardoor er bloem overblijft. Hierdoor bevat witbrood de minste voedingsstoffen. Kies je op dagelijkse basis voor volkorenbrood dan draag je hiermee bij aan jouw broodnodige nutriëntbehoefte op een dag! Hieronder een tabel met de voedingswaarde per broodsoort:

Voedingswaarden per broodsoort

Broodsoort Energie (kcal) Vet (gram) Koolhydraten(gram) Eiwit (gram) Vezels (gram)
Witbrood 250 kcal 1,9 g 47,8 g 9,2 g 2,6 g
Bruinbrood 236 kcal 1,7 g 42,9 g 9,8 g 5 g
Speltbrood 236 kcal 1,7 g 42,9 g 9,8 g 5 g
Roggebrood 197 kcal 1,3 g 36,4 g 5,9 g 8,2 g
Volkorenbrood 234 kcal 2,3 g 39 g 11,1 g 6,7 g
Meergranenbrood 261 kcal 4,8 g 39 g 12, 3 g 6,3 g
Volkoren speltbrood 236 kcal 5 g 36,8 g 8,4 g 5,4 g

De koolhydraten in brood, word je daar dik van?

Dit fabeltje kan direct ontkracht worden; van koolhydraten zelf word je niet dik. Je hoeft koolhydraten – bijvoorbeeld uit brood – echt niet te vermijden als je wilt afvallen of op gewicht wilt blijven. Je komt pas aan als je meer energie (kcal) binnenkrijgt dan je eigenlijk nodig hebt. Wel is het goed om te kiezen voor zogenoemde gezonde (langzame) koolhydraten, zoals die zitten in volkorenbrood of graanproducten. Andere bronnen van gezonde koolhydraten zijn; peulvruchten, groenten, fruit en aardappels.

Deze koolhydraten – die dus in brood zitten – zijn belangrijk voor onze energievoorziening. Deze koolhydraten bevatten langere suikermoleculen, waardoor het lichaam meer tijd nodig heeft om het om te zetten in glucose (bloedsuiker). Hierdoor krijg je geleidelijk glucose in het bloed en geen forse piek in je bloedsuikerspiegel. Dit betekent geleidelijk steeds wat energie en het werkt juist wél verzadigend. Je voelt je dus niet snel weer moe of hongerig, wat tot gevolg heeft dat je niet gaat (over) eten. Kortom: eet de juiste koolhydraten (volkoren producten, groente en fruit) in de juiste hoeveelheid. Dan je niet dik van.

Het beleg kan wél een dikmaker zijn

Wat je op het brood smeert of legt kan natuurlijk wél bepalen hoeveel calorieën je aan het einde van de dag binnen hebt gekregen. Smeer je altijd een dikke laag chocoladepasta op je brood, of beleg je jouw bammetje met een dubbele laag vette kaas, ja, dan kan dat voor een calorie-overschot zorgen. Je krijgt meer calorieën binnen dan je verbruikt en daardoor kom je aan.

Op zoek naar gezond broodbeleg? Klik dan hier.

Vond je dit een interessant artikel? Hier vind je alle gezondheidsartikels op Keukenliefde.

Wil je meer tips over voeding? Volg Jonathan Klaassen.
Wil je hulp bij afvallen? Klik hier

Jonathan Klaassen
Jonathan Klaassen is online diëtist, afvalcoach en auteur. Hij coacht zijn cliënten online, zodat je op elk moment bij hem kunt aankloppen. Hij leert ze om gezonder te eten zonder dieet met als resultaat: gewichtsverlies, een betere gezondheid, meer energie en zelfvertrouwen! Klik hier voor meer informatie of klik hier om een gratis intakegesprek aan te vragen.

Gezondheid

4 reacties

Deel je liefde

  1. Madje

    Zelf volloren bakken met!!!chocopasta.=pindakaas mengen met cacao en zoetstof,beetje koffie erdoor is smeuig

  2. Klazien

    Kunnen we stoppen met het woord ‘dikmaker’? Als je 8000 kcal aan wortelen eet elke dag kom je ook aan, dus is het dan opeens een ‘dikmaker’? Geen elke voedingsmiddel is een dikmaker.

    1. Ries

      Precies. Het verhaal gaat goed totdat ze het beleg ineens een dikmaker gaan noemen. Dat is net zulke onzin als koolhydraten of brood een dikmaker noemen. Men zegt het zelf al: het zijn de totale kcal

      1. Joke van Overbruggen

        een goede suggestie om het woord dikmakers te vervangen door
        calorieenbom bijvoorbeeld

Dit vind je misschien ook lekker

Bekijk alle recepten
Follow on Bloglovin
Keuken♥Liefde