De gezondheidsvoordelen van broccoli

De gezondheidsvoordelen van broccoli

Broccoli is een echte supergroente. Het zit bomvol goede voedingsstoffen en dat levert natuurlijk grote gezondheidsvoordelen op. Puur Figuur zet er zes voor je op een rij:

Wist je dat…

  • Je broccoli ook rauw kan eten, bijvoorbeeld door een salade? Het voordeel hiervan is dat er dan minder antioxidanten verloren gaan.
  • Je broccoli beter kan stomen dan koken? Bij koken gaan er namelijk veel waardevolle voedingsstoffen verloren in het kookwater.
  • Broccoli familie is van boerenkool, bloemkool en spruitjes? Dit zijn ook allemaal supergroentes.
  • Je van broccoli gezonde en koolhydraatarme “rijst” kan maken? Even fijn raspen en opbakken en je bent al klaar.

6 gezondheidsvoordelen van broccoli

1: Een gezond hart

Veel groentes en fruit eten helpt om je hart en bloedvaten gezond te houden. Broccoli bevat een paar stoffen die extra goed zijn voor je hart.

Een daarvan is vitamine C. Broccoli is hier zeer rijk aan: met 100 gram broccoli krijg je ruimschoots de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnen.

Daarnaast is broccoli vezelrijk. Onderzoekers linken vezels aan een kleinere kans op hart- en vaataandoeningen.

Daar komt nog bij dat broccoli kalium bevat. Kalium draagt bij aan een gezonde bloeddruk, wat belangrijk is bij het gezond houden van je hart en bloedvaten.

2: Superbron van vitamine C

Broccoli bevat dus erg veel vitamine C. Dat komt niet alleen je hart ten goede, maar ook:

  • Je immuunsysteem. Vitamine C helpt je lichaam om meer witte bloedcellen aan te maken. Dit zijn de soldaten van je immuunsysteem. Ook helpt het om deze soldaten te beschermen tegen beschadigingen, zodat ze hun werk goed kunnen doen.
  • Je huid. Vitamine C helpt om je huid te beschermen tegen de schadelijke effecten van de zon. Daarnaast gebruiken we vitamine C om collageen aan te maken. Collageen is een onderdeel van onze huid, welke nodig is om de huid stevig te houden.
  • Je ijzeropname. IJzer nemen we namelijk lang niet altijd goed op en vitamine C helpt om de opname flink te verbeteren. Hierdoor kan het ook helpen bij het voorkomen en verhelpen van bloedarmoede.

3: Minder ontstekingen

Niet snel doorscrollen als je denkt: ik heb geen last van ontstekingen. Heel veel mensen hebben namelijk ontstekingen in hun lichaam zonder het te weten.

Dat je ze niet opmerkt, betekent niet dat ze geen effect hebben. Ze verhogen namelijk het risico op ziektes en kunnen ervoor zorgen dat je jezelf minder fit voelt.

Broccoli bevat verschillende plantenstofjes die deze ontstekingen bestrijden.

4: Goed voor je ogen

In broccoli zit zeaxanthine en luteïne. Dit zijn twee antioxidanten die helpen om je ogen in topconditie te houden. Ze verlagen bijvoorbeeld het risico op leeftijdsgebonden maculadegeneratie. Dit is een aandoening die veel voorkomt onder ouderen en die ervoor zorgt dat je steeds minder goed ziet.

5: Een stabiele bloedsuikerspiegel

Broccoli bevat veel vezels en die worden gelinkt aan een stabiele bloedsuikerspiegel. Ze zorgen er namelijk voor dat de suikers uit je eten niet zo snel in je bloed terechtkomen.

Naast vezels bevat broccoli antioxidanten die waarschijnlijk ook helpen om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden.

Een stabiele bloedsuikerspiegel is belangrijk voor je gezondheid en helpt om het risico op insulineresistentie en diabetes type 2 te verkleinen. Ook op de korte termijn is een stabiele bloedsuikerspiegel fijn: je hebt dan minder snel last van energiedipjes en eetbuien.

6: Sterke botten

Broccoli bevat erg veel vitamine K. Deze vitamine is belangrijk voor onze botten. Het draagt bijvoorbeeld bij aan een hogere botdichtheid, wat zorgt voor sterke botten.

Daarnaast zit in broccoli aardig wat calcium, het bekendste mineraal als het om gezonde botten gaat.

Om te onthouden

Broccoli zit bomvol stoffen die helpen om ons lichaam gezond te houden. Dit levert onder andere deze gezondheidsvoordelen op:

  • Een gezond hart
  • Een sterk immuunsysteem
  • Een gezonde huid
  • Minder ontstekingen
  • Gezonde ogen
  • Een stabiele bloedsuikerspiegel
  • Sterke botten

Ook zin gekregen in broccoli? Probeer dan eens deze kip en groentes met soja-sausmarinade of deze frisse rijst bowl met yoghurtdressing.

Bronnen: Diane E Threapleton, Darren C Greenwood, Charlotte EL Evans, Christine L Cleghorn, Camilla Nykjaer, Charlotte Woodhead, Janet E Cade, Christopher P Gale, Victoria J Burley, BMJ, 2013. L Hallberg, L Hulthén, Am J Clin Nutr, 2000. Hannah R Vasanthi, Subhendu Mukherjee, Dipak K Das, Mini Rev Med Chem, 2009. Patrizia Riso, Stefano Vendrame, Cristian Del Bo’, Daniela Martini, Antonia Martinetti, Ettore Seregni, Francesco Visioli, Marina Parolini, Marisa Porrini, Int J Food Sci Nutr, 2014.

Inspiratie

Geen reacties

Verdeel je liefde

Dit vind je misschien ook lekker

Bekijk alle recepten
Follow on Bloglovin