Is Hüttenkäse gezond?

Is Hüttenkäse gezond?

Hüttenkäse is de laatste jaren erg populair geworden. Vooral onder mensen die sporten of wat kilo’s kwijt willen. Waarom? Is hüttenkäse gezond? En wat kan je er allemaal mee? Charlotte van Puur Figuur vertelt je er alles over in dit artikel.

Wat is Hüttenkäse precies?

Hüttenkäse is een kaassoort en wordt ook wel cottage cheese genoemd. Het lijkt qua structuur het meeste op een dikke, brokkelige kwark. Qua smaak is de kaas lekker fris, het heeft wel wat weg van ricotta.

Waarom is Hüttenkäse zo geliefd?

Hüttenkäse is rijk aan eiwitten en laag in calorieën. En het is ook nog eens veelzijdig en makkelijk in gebruik. Logisch dus dat het bij sporters vaak in hun winkelmandje ligt. Ook als je wilt afvallen komen die eiwitten heel goed van pas.

Wat zijn de gezondheidsvoordelen van Hüttenkäse?

Hüttenkäse is een gezonde topper onder de zuivelproducten:

  • Het zit vol goede voedingsstoffen.
  • Het bevat aanzienlijk minder zout en vet dan andere kazen.
  • Er zitten meer eiwitten in dan in kwark, yoghurt en melk.

De voedingsstoffen in Hüttenkäse

In 100 gram Hüttenkäse zit:*

  • Ruim 11 gram eiwit
  • Slechts 2,3 gram koolhydraten
  • Slechts 3,9 gram vet
  • 10% van de ADH vitamine B12 en B2
  • 6% van de ADH calcium
  • 12% van de ADH fosfor

* De exacte hoeveelheden kunnen per merk wat verschillen.

Weinig calorieën

De hoeveelheid calorieën bepaalt niet of een voedingsmiddel gezond is of niet. Calorierijk en gezond gaan heel goed samen. Denk bijvoorbeeld aan vette vis, avocado en olijfolie.

Maar om te voorkomen dat je te veel calorieën binnenkrijgt, is het wel fijn om ook voeding met weinig calorieën te eten. En daar is een Hüttenkäse een goed voorbeeld van. Zeker als je het vergelijkt met andere kaassoorten.

Geitenkaas bevat dubbel zoveel calorieën. Mozzarella, brie en Goudse kaas zelfs drie tot vier keer zoveel.

Weinig koolhydraten

Ongezoete zuivel bevat niet veel koolhydraten. In Hüttenkäse zitten er extra weinig. Minder dan in Griekse yoghurt en kwark.

Waarom zijn weinig koolhydraten een voordeel? Koolhydraatarm eten helpt om:

  • Energiedipjes en eetbuien tegen te gaan.
  • Gewicht te verliezen en te voorkomen dat je aankomt.
  • Je bloedsuikerspiegel stabiel te houden.
  • Je risico op insulineresistentie en diabetes type 2 aanzienlijk te verlagen.

Veel eiwitten

Hüttenkäse is een geweldige bron van eiwitten. Eiwitten zijn de bouwstenen van ons lichaam. We hebben ze vrijwel overal voor nodig. Van onze botten en spieren tot onze hormonen.

Eiwitten hebben als groot voordeel dat ze goed verzadigen. Eiwitrijk eten zorgt ervoor dat je minder snel opnieuw trek krijgt.

Meer spieren, minder vet

Een eiwitrijk dieet, waar Hüttenkäse perfect in past, helpt je om meer spiermassa op te bouwen en makkelijker vet te verbranden.

Spiermassa opbouwen is interessanter dan je misschien verwacht. Meer spiermassa betekent:

  • Een hogere stofwisseling en dus meer calorieën verbranden. Zelfs als je gewoon op de bank zit.
  • Een krachtig lichaam, makkelijker bewegen en een kleiner risico op blessures.

Wat kan je ermee?

Ook profiteren van de gezondheidsvoordelen van Hüttenkäse? Dat kan op allerlei manieren. Hartig, zoet, als beleg of door een salade, je kan er veel kanten mee op.

Je maakt er bijvoorbeeld deze gezonde eiersalade mee. De combi van eieren en Hüttenkäse zorgt ervoor dat deze salade erg eiwitrijk is en dus goed verzadigt.

Ben je op zoek naar gezond beleg? Dan is deze snelle slanke Hüttenkäse-kruidenspread een aanrader.

Daarnaast is het ook perfect als topping op een gepofte aardappel. Bijvoorbeeld bij dit gepofte zoete aardappel recept.

Verder kan je Hüttenkäse ook gebruiken…

  • Om mayonaise te vervangen. Bijvoorbeeld in salade- en dressingrecepten.
  • Als dip voor fruit of groentes. Eventueel met wat smaakmakers erdoor.
  • Door een fruitsalade.
  • Door havermoutpap.
  • Als beleg op banaan-eipannenkoekjes.

In het kort

Hüttenkäse is gezond en ook nog eens lekker veelzijdig. Het levert je veel eiwitten, calcium en belangrijke B-vitamines op. Tegelijkertijd is het laag in koolhydraten en calorieën. Ideaal als je slanker wilt worden of gewoon wat op je gewicht let.

Bronnen: Brehm BJ, Seeley RJ, Daniels SR, D’Alessio DA, J Clin Endocrinol Metab, 2003. David M Nathan, DCCT/EDIC Research Group, Diabetes Care, 2014. Douglas Paddon-Jones, Eric Westman, Richard D Mattes, Robert R Wolfe, Arne Astrup, Margriet Westerterp-Plantenga, Am J Clin Nutr, 2008.

Afslanken, Gezondheid

Smaakt dit recept naar meer? Wist je dat we twee kookboeken hebben uitgebracht?

Inspiratie nodig voor het avondeten? In KOKEN MET KEUKENLIEFDE en KOKEN MET KEUKENLIEFDE FAMILIEGERECHTEN vind je 75 makkelijke én originele hoofdgerechten voor elke dag!

Bestel ze hier

Geen reacties

Verdeel je liefde

Dit vind je misschien ook lekker

Bekijk alle recepten
Follow on Bloglovin