5 redenen om vaker rooibosthee te drinken

5 redenen om vaker rooibosthee te drinken

Waar denk jij aan bij gezonde thee? De kans is groot dat je aan groene thee denkt. Of misschien thee van gember of andere kruiden. De kans dat je als eerste aan rooibosthee denkt, is niet zo groot. Toch is ook deze thee erg gezond. Tijd om de gezondheidsvoordelen van deze thee wat bekender te maken. Puur Figuur zet 5 gezondheidsvoordelen van rooibosthee voor je op een rij!

Wat is rooibosthee?

Rooibosthee komt oorspronkelijk uit Zuid-Afrika. Het wordt gemaakt van de blaadjes van een struik. Die zijn als ze geplukt worden gewoon groen. De blaadjes ondergaan na het plukken een fermentatieproces waarna ze de herkenbare rode kleur krijgen. Ook van de groene blaadjes kan thee gemaakt worden, maar deze kom je niet zo snel tegen in de supermarkt.

1: Vrij van cafeïne

De meeste theesoorten bevatten cafeïne. Het is zowel in zwarte als groene thee te vinden. Kleine hoeveelheden cafeïne kunnen geen kwaad. Soms kan het zelfs voordelen hebben, zoals een betere concentratie.

Je kan echter beter niet te veel cafeïne binnenkrijgen. Dat kan namelijk zorgen voor slaapproblemen, hoofdpijn, hartkloppingen en angstgevoelens.

Rooibosthee is van nature vrij van cafeïne, waardoor je er zonder zorgen veel van kan drinken. Het feit dat rooibosthee cafeïnevrij is, maakt het ook een ideale thee voor kleine kinderen. Voor kinderen is cafeïne namelijk extra ongezond.

Ook is rooibosthee hierdoor een ideale avondthee. ’s Avonds cafeïne drinken kan je nachtrust namelijk flink verstoren.

2: Helpt om ontstekingen te bestrijden

Rooibosthee bevat stofjes die een ontstekingsremmende werking hebben. Denk je nu: ik heb helemaal geen last van ontstekingen? Lees dan toch even verder.

Sommige ontstekingen hebben duidelijke symptomen. Bijvoorbeeld een ontstoken vinger of ontstoken tandvlees.

Er zijn echter ook ontstekingen die je niet direct opmerkt, maar die wel heel lang kunnen doorsluimeren en schade in je lichaam aanrichten. Dit zijn laaggradige ontstekingen. Veel mensen hebben hier last van zonder het te weten. Ze kunnen ervoor zorgen dat je jezelf minder fit voelt en verhogen je kans op diverse ziektes.

Rooibosthee kan helpen om deze ontstekingen te bestrijden en zo je lichaam gezond te houden.

3: Bron van antioxidanten

Sommige gezondheidsvoordelen van rooibosthee zijn te danken aan het feit dat deze thee veel antioxidanten bevat. De groene variant bevat nog meer antioxidanten dan de rode.

Antioxidanten helpen om je lichaam tegen tal van ziektes te beschermen doordat ze vrije radicalen onschadelijk maken. Vrije radicalen zijn stofjes die je lichaamscellen beschadigen door een deeltje van hen te stelen.

4: Een gezond hart

De antioxidanten uit rooibosthee worden gelinkt aan het gezond houden van het hart. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat de thee bijdraagt aan een gezonde bloeddruk, al moet dit nog verder onderzocht worden.

Waar wel al meer bewijs voor is, is het effect van rooibosthee op onze cholesterolwaardes. In 2011 was in The Journal of Ethnopharmacology namelijk een onderzoek te lezen waaruit bleek dat rooibosthee kan helpen om LDL-cholesterol te verlagen en HDL-cholesterol te verhogen. LDL-cholesterol is het type cholesterol dat schadelijk kan zijn voor je gezondheid. HDL-cholesterol is juist gezond en kan je risico op hart- en vaatziektes verlagen.

5: Mogelijk nuttig voor diabetespatiënten

Een van de antioxidanten die rooibosthee bevat, genaamd aspalathin, kan mogelijk helpen om diabetes type 2 en insulineresistentie te bestrijden. Uit een onderzoek met muizen bleek namelijk dat dit stofje hielp om hun insulinegevoeligheid te verbeteren en hun bloedsuikerspiegel stabiel te houden.

Er is nog geen onderzoek onder mensen gedaan naar dit stofje.

Kort samengevat

Rooibosthee bevat veel antioxidanten en draagt bij aan een gezond lichaam. Het is van nature vrij van cafeïne en kan onder andere helpen om ontstekingen te bestrijden en je hart gezond te houden.

Eigenlijk verdient de thee meer wetenschappelijk onderzoek. Het ontbreken van uitgebreide onderzoeken hoeft niet te betekenen dat een voedingsmiddel niet zo gezond is, het betekent simpelweg dat er nog niet veel in de onderzoeken geïnvesteerd is.

Bronnen: Ajuwon OR, Oguntibeju OO, Marnewick JL, BMC Complement Altern Med, 2014. Hertog MG, Feskens EJ, Hollman PC, Katan MB, Kromhout D, Lancet, 1993. Persson IA, Persson K, Hägg S, Andersson RG, Public Health Nutr, 2010. Marnewick JL, Rautenbach F, Venter I, Neethling H, Blackhurst DM, Wolmarans P, Macharia M, J Ethnopharmacol, 2011. Atsutoshi Kawanoa, Hiromichi Nakamurab, Shu-ichi Hatab, Miki Minakawa, Yutaka Miuraa, Kazumi Yagasakia, Elsevier Phytomedicine, 2009.

Geen categorie

Geen reacties

Verdeel je liefde

Dit vind je misschien ook lekker

Bekijk alle recepten
Follow on Bloglovin