11 eiwitrijke snacks om mee te nemen

11 eiwitrijke snacks om mee te nemen

Eiwitten (proteïne) zijn essentieel om gezond oud en vitaal te worden. Deze voedingsstoffen zijn o.a. betrokken bij de opbouw van cellen en de groei en onderhoud van bijvoorbeeld spiermassa. Daarom deze 11 eiwitrijke snacks om mee te nemen van huisdiëtist Jonathan Klaassen. Zit er iets voor jou bij?

Amandelen

Gekscherend zegt men dat amandelen de gezondste noten zijn. En om het nog gekker te maken geeft men amandelen de titel ‘koning der noten’. En hoewel elke noot gezond is en past binnen een voedingspatroon klopt het wél dat amandelen van alle soorten de hoogste voedingswaarden per gram leveren, bijvoorbeeld hoog in voedingsvezels. Maar niet alleen dat, ook zijn ze een uitstekende bron van eiwitten, vezels, vitamine B2, vitamine, fosfor, kalium, magnesium en gezonde onverzadigde vetten.

Notenmix

Met een handje ongezouten notenmix – laten we zeggen 25 gram – krijg je een hoop verschillende notensoorten binnen en daardoor een boel verschillende voedingsstoffen. Denk aan voedingsvezels, eiwit, onverzadigd vet en het mineraal ijzer. Een groot voordeel is dat noten een gunstig effect hebben op het cholesterolgehalte waarmee ze de bloedvaten gezond houden. Ook zijn er onderzoeken die laten zien dat het dagelijks eten van een handje noten het risico op hart-en vaatziekten verlaagt. Kortom, de ideale snack!

Gekookt ei

Een gekookt eitje mag echt niet ontbreken, want; eieren hebben een hoge biologische waarde wat betekent dat eieren beschikken over een gunstig aminozuurprofiel. Alle essentiële aminozuren zitten in een eitje verstopt, yeah! Eet je vegetarisch – ook als je niet vegetarisch eet – dan is een gekookt ei een uitstekende eiwitrijke snack. Niet alleen vanwege de eiwitten maar ook de gezonde vetten, vitamine A, vitamine D, vitamine B2, vitamine B11 en de mineralen ijzer, fosfor en seleen maakt een gekookt ei tot een voedingsrijk product.

Pompoenpitten

Vergeet pompoenpitten alsjeblieft ook niet. Deze pitten bevatten namelijk relatief veel kilocalorieën (kcal); ongeveer 574 kcal per 100 gram en per eetlepel zo’n 86 kcal. Ook bevatten ze veel eiwitten, namelijk zo’n 30 gram per 100 gram. Ook vind je – net als in andere noten en pitten – voedingsvezels. Verder zijn deze pitten rijk aan kalium, fosfor en magnesium. Dit zijn belangrijke mineralen die onder andere betrokken zijn bij de bloeddruk, de energiestofwisseling en de vorming van botten en spieren. En, ook dat, handig om mee te nemen. Win-win situatie!

Bakje cottage cheese

Cottage cheese ken je vast wel, het is een kaas soort maar lijkt veel meer op brokkelige kwark. Een kaas met een fris smaakje, rijk in eiwitten en laag in calorieën. Tja, als huisdiëtist begrijp je nu vast waarom ik deze erbij heb gezegd, Ha-ha! Niet alleen ik ben fan, ook veel sporters gebruiken het product en zeker ook mensen die bezig zijn met afvallen of op gewicht willen blijven. Cottage cheese staat met stip op één als de slankste kaas!

Sojabonen

Soja is een wonderboon, en dat zeg ik met volle overtuiging. Dat zit zo; soja bevat een compleet aminozuurprofiel wat normaal niet voorkomt bij plantaardige producten. Dit maakt de sojaboon tot een uitstekende eiwitbron en is een directe vervanger van dierlijke eiwitten. Verder bevat het vitamine B1, ijzer en onverzadigd vet. In sojadrink wordt vaak calcium en vitamine12 B toegevoegd, waardoor het een alternatief kan zijn voor melk. Je kan dit product kant- en klaar kopen in bakjes, handig voor om mee te nemen!

Melk

Ook melk scoort erg hoog qua biologische waarde en is daarmee ook een goede eiwitbron. Hoe geconcentreerder het product, hoe meer eiwitten het bevat. Zo is kwark bijvoorbeeld erg eiwitrijk. Naast eiwit is melk ook een bron van vitamine B2, B12 en het mineraal calcium. Vooral calcium is een belangrijke voedingsstof in melk, dit mineraal is van belang voor botontwikkeling. Ook zijn er vetten te vinden in melk, die van het verzadigende soort. Kies voor magere of halfvolle melk als je minder verzadigd vet wilt binnenkrijgen.

Boterham met 100% pindakaas

De naam doet het al vermoeden; je krijgt alleen maar pinda’s, geen toegevoegd suiker of zout. Wat je wél krijgt zijn eiwitten, onverzadigd vet, vitamine B en E, het mineraal ijzer en ook voedingsvezels. Kortom, een gezond product! Ga niet als een gek smeren, want door de gezonde vetten zitten er relatief ook wat meer calorieën in. Door voor volkoren producten te gaan profiteer je van veel voedingsstoffen zoals vitamines en voedingsvezels. Vooral die vezels zijn essentieel voor een goede weerstand. Ze zorgen voor goede darmwerking en lager risico op ziekten zoals darmkanker, hart- en vaatziekten en diabetes type 2 en ze geven een verzadigend gevoel.

Kikkererwten (geroosterd)

Kikkererwten zitten bomvol goede voedingsstoffen. Ze bevatten verschillende vitaminen en mineralen én vezels en eiwitten. Doordat kikkererwten veel vezels en eiwitten bevatten (maar weinig calorieën) zorgen ze ervoor dat je na het eten ervan een voldaan gevoel hebt en er weer even tegenaan kan! Zo heb je gedurende dag minder trek hebt, snoep je minder en krijg je dus minder calorieën binnen. En dat helpt om je gewicht gezond te houden. Kikkererwten zijn goedkoop en makkelijk te bereiden! Tegenwoordig kan je een zak geroosterde kikkererwten kopen in de supermarkt. Ook weer handig om mee te nemen.

Proteïne kwark

Proteïne kwark geeft je een stevige portie eiwitten en is handig om mee te nemen. Dit product is gemaakt van magere kwark en laag in koolhydraten en in vet. Het is een gezonde, vullende en eiwitrijke snack!

Groentesticks met hummus

Hummus is een dip van gepureerde kikkererwten en dus ook weer rijk aan eiwitten en o.a. vezels. Ook voor onderweg ideaal als je het mij vraagt én lekker met wat groenten zoals komkommer, paprika, wortel. Dip de groentesticks in de hummus en je hebt een geweldig tussendoortje.

Wil je meer tips over voeding? Volg Jonathan Klaassen.
Wil je hulp bij afvallen? Klik hier

Jonathan Klaassen
Jonathan Klaassen is online diëtist, afvalcoach en auteur. Hij coacht zijn cliënten online, zodat je op elk moment bij hem kunt aankloppen. Hij leert ze om gezonder te eten zonder dieet met als resultaat: gewichtsverlies, een betere gezondheid, meer energie en zelfvertrouwen! Klik hier voor meer informatie of klik hier om een gratis intakegesprek aan te vragen.

Bron uitgelichte foto: iStock

Gezondheid

Heb je onze kookboeken al? Bomvol makkelijke hoofdgerechten! 

Ons derde kookboek "Makkelijke Wereldgerechten" kun je nu alvast reserveren, verwacht vanaf 2-9-2024!

Bestel ze hier!

Onze kookboeken

2 reacties

Deel je liefde

  1. Martin

    Goedemiddag, alles gaat tegenwoordig over afvallen. Ik doe aan hardlopen en heb moeite om op gewicht te blijven. Er is niet veel te vinden om op gewicht te blijven in plaats van om af te vallen.

    M.vr.gr. Martin

    1. Hoi Martin, dit artikel gaat niet over afvallen maar over gezonde en verantwoorde snacks om mee te nemen als je onderweg bent. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. 🙂

Dit vind je misschien ook lekker

Bekijk alle recepten
Follow on Bloglovin
Keuken♥Liefde