15x dit eten is supergezond

15x dit eten is supergezond

Als het om gezond eten gaat, lees je vaak wat er allemaal niet mag. Niet te veel suiker, liever geen witbrood, uitkijken met transvetten. Van welk eten wordt je lichaam wel blij? Wat is juist onwijs gezond? Puur Figuur heeft 15 supergezonde voorbeelden voor je op een rij gezet.

1: Zalm

Vette vis zou echt minimaal één keer per week op tafel moeten staan. Het liefst vaker. Zalm is hier een perfect voorbeeld van. Deze heerlijke vis zit vol:

  • Omega 3-vetzuren (krijgen we vaak te weinig van binnen)
  • Eiwitten
  • Selenium
  • B-vitamines
  • Antioxidanten

2: Walnoten

Nog meer omega 3 binnenkrijgen? Eet dan ook walnoten. Walnoten bevatten namelijk het meeste omega 3 van alle noten.

Walnoten zijn verder rijk aan vitamine E, antioxidanten en vezels. Uit onderzoek blijkt ook dat de noten goed zijn voor je darmflora. Ze voeden namelijk de goede bacteriën in je darmen. En dat komt uiteindelijk heel je lichaam ten goede.

3: Paprika’s

Paprika’s zijn een geweldige bron van vitamine C. Deze vitamine is belangrijk voor:

  • Je immuunsysteem
  • Je huid
  • Het genezen van wondjes
  • Gezonde hersenen
  • Het voorkomen en genezen van bloedarmoede

4: Kiwi’s

Ook kiwi’s zijn echte vitamine C bommen. Een middelgrote kiwi bevat meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van deze vitamine.

Kiwi’s voorzien je lichaam ook van vitamine E en K, foliumzuur en antioxidanten.

5: Bouillon

Zelf getrokken bouillon is ontzettend gezond (en lekker). Of het nu van kip, rund of vis is. Bouillon zit vol mineralen, gelatine en collageen. Dat is onder andere goed voor je huid en je darmen.

Weetje

Krijgt de bouillon in de koelkast de structuur van een stevige pudding? Top! Dat betekent dat er lekker veel gelatine in zit.

6: Eieren

Eieren zijn goedkoop, makkelijk en onwijs gezond. Ze bevatten natuurlijk veel eiwit, maar dat is zeker niet alles. Het eigeel is eigenlijk nog interessanter. Daar zitten veel vitamines, mineralen, gezonde vetten en antioxidanten in.

7: Knoflook

Knoflook is klein, maar ontzettend krachtig. Uit onderzoeken blijkt dat knoflook kan helpen om:

  • Verkoudheid te voorkomen
  • Verkoudheid sneller over te laten gaan
  • Je hersenen gezond te houden
  • Een hoge bloeddruk te verlagen
  • Je cholesterolwaardes te verbeteren

8: Spinazie

Groene bladgroentes zijn ontzettend gezond en spinazie is hier een goed voorbeeld van. Deze blaadjes zitten vol provitamine A, vitamine C en K. Ook krijg je er lekker veel mineralen mee binnen: ijzer, calcium, kalium en magnesium.

9: Boerenkool

Boerenkool is nog een goed voorbeeld. Ook deze groente bevat veel vitamines en mineralen.

Geen liefhebber van boerenkool? Maak het eens op een andere manier klaar. Kijk hier voor inspiratie. Je kan er zoveel meer mee dan alleen maar boerenkoolstamppot.

10: Bloemkool

Boerenkool is rijk aan vitamine C en K, verschillende B-vitamines, vezels en antioxidanten. Ook zit er veel choline in. Dat is een stofje waar veel mensen een tekort aan hebben. Choline is belangrijk voor onze ogen, hersenen, zenuwstelsel, lever en hart.

11: Broccoli

Broccoli verslaat zijn broer bloemkool als het om vitamines gaat. Het bevat meer vitamine C en vitamine K. Ook qua foliumzuur, kalium en ijzer scoort broccoli goed.

12: Blauwe bessen

Blauwe bessen worden de koning van de antioxidanten genoemd. Ze bevatten het meeste antioxidanten van alle reguliere fruitsoorten.

Weetje

De pigmenten (kleurstofjes) die groentes en fruit hun kleur geven, werken als antioxidanten. Groente en fruit met een sterke of felle kleur = veel antioxidanten.

13: Groene thee

Ook groene thee zit bomvol antioxidanten. En die zijn goed voor je hersenen, hart en bloedvaten. Ook fijn: groene thee helpt bij het afvallen en het helpt tegen een slechte adem.

14: Yoghurt

Gefermenteerde voeding is fantastisch voor onze darmen, door alle goede bacteriën die erin zitten. Alleen we eten er bar weinig van. Yoghurt is een makkelijke optie om toe te voegen aan je dieet.

Naast een flinke dosis melkzuurbacteriën krijg je ook meteen lekker veel calcium, fosfor en vitamine B12 binnen.

15: Gember

Gember is niet alleen een geweldige smaakmaker, het is ook erg gezond. Het wordt al eeuwenlang als medicijn gebruikt. Allerlei moderne onderzoeken bewijzen dat dit terecht is. Het helpt bijvoorbeeld tegen misselijkheid en is sterk ontstekingsremmend.

Ook kan het bijdragen aan:

  • Gezonde hersenen
  • Betere cholesterolwaardes
  • Het verminderen van menstruatiepijn
  • Het behandelen van artrose

Gezond eten

Gezond eten gaat niet alleen om wat je allemaal niet eet. Wat je wel eet is net zo belangrijk. De 15 voorbeelden uit dit artikel zijn allemaal aanraders om vaker op tafel te zetten.

Bronnen: Charlotte Bamberger, Andreas Rossmeier, Katharina Lechner, Liya Wu, Elisa Waldmann, Sandra Fischer, Renée G Stark, Julia Altenhofer, Kerstin Henze, Klaus G Parhofer, Nutrients, 2018. Veena Dhawan, Sanjay Jain, Mol Cell Biochem, 2005. P Josling, Adv Ther, 2001.

Gezondheid

Smaakt dit recept naar meer? Wist je dat we twee kookboeken hebben uitgebracht?

Inspiratie nodig voor het avondeten? In KOKEN MET KEUKENLIEFDE en KOKEN MET KEUKENLIEFDE FAMILIEGERECHTEN vind je 75 makkelijke én originele hoofdgerechten voor elke dag!

Bestel ze hier

Geen reacties

Verdeel je liefde

Dit vind je misschien ook lekker

Bekijk alle recepten
Follow on Bloglovin